Silicone remolie=> extra uitleg en ombouw
Silicone remvloeistof DOT 5, hoe en wat ?
Een vaak voorkomend probleem is het vast-komen-te-zitten van 1 of meerdere remmen en spercilinders.
Ook een lekkende hoofdrempomp; en koppelingspomp zijn helaas zaken die voorkomen.
Een of meerdere remmen die niet, of niet gelijk meer willen remmen tijdens een proefrit, zorgt helaas altijd voor extra werk. Immers perfect werkende en gelijk remmende wielen is van levensbelang zeker als we een onverwachte noodstop moeten maken, wat in het huidige verkeer, waar niemand nog tijd heeft, helaas meer en meer voorkomt. Ieder onderdeel die met remolie te maken heeft kan beginn te lekken of vast komen te staan, zorgt voor veel uren extra werk.
Echter kan dit euvel vrij eenvoudig in grote mate vermeden worden door toepassing van en een op silicone basis synthetische remolie. Bij ons te koop aan een zeer gunstige prijs; ( gele verpakking op de foto); zie Webshop=> remmen
Hierover verder in deze tekst meer.
Even opfrissen wat we momenteel gebruiken in onze auto’s:
De eigenschappen, de verschillen en toepassingen:
Remolie heeft een kookpunt. Bij langdurig remmen stijgt de remolie temperatuur zeer snel, en natuurlijk ook de temperatuur van de remschoenen en remtrommels. Hun grote warmteontwikkeling wordt ook mee afgegeven in de remvloeistof. Dit gebeurt vooral tijdens het remmen bij een lange bergaf rit waar we toch onze snelheid onder controle willen houden, door vrij veel te remmen. Als de vloeistof het kookpunt bereikt, treed fading op, waardoor je ineens, zonder enige waarschuwing, van goed werkende remmen tot remmen die totaal niets meer doen. Persoonlijk ooit meegemaakt in een 280GE automaat. 0 % remmen, ineens ! Paniek!!
Iets wat fading enorm beïnvloed is ook de hoeveel vocht die zich in onze remolie bevind. Remolie is hygroscopisch, waardoor het van nature de vochtigheid uit de lucht opneemt. Deze vochtigheid ( water dus) zorgt ervoor dat de remolie vlugger kookt, met dus fading als gevolg. Ook zorgt de vochtigheid ( water ) dat alle metalen onderdelen in ons rem en spersysteem beginnen te roesten, vanbinnen. Eer wij dit zien, is het dus te laat… . Gevolg, roestdeeltjes beschadigen het inwendig rubber deel, die hierdoor beginnen kleine groeven en scheurtjes te maken, en zo een lekkende cylinder ofzo geeft. Ook zeer sterk vastzitten van remcups en hun metalen remcylinders, waardoor de remwerking enorm beïnvloed word, en dus “schuin trekken bij een noodstop” veroorzaakt, is een gevolg hiervan. En dan spreken we nog niet over de lekkende remvloeistof die intussen de remschoenen verzadigd heeft, met bijkomende kosten als gevolg.
Ook nog een niet te onderschatten nadeel is dat remvloeistof vrij snel alle verf doet opzwellen en dus definitief de verf weg bladert tot op het blote metaal, en dan ook nog eens direct begint te roest te veroorzaken.
Merk ook op dat de klassieke remvloeistoffen minimaal om de 2 jaar dienen volledig ververst te worden, omwille van de hygroscopische eigenschap! Doet iedereen van jullie dit …. ?Ook de donkerbruine kleur i.p.v. de lichtgele kleur is een duidelijke indicator van einde levensduur. Is je remvloeistof nagenoeg zwart, betekend dit meestal dat een remrubber ergens in staat van ontbinding aan het komen is, wat directe herstelling vereist!
Destijds werd DOT 3 remolie gebruikt in onze auto’s; vooral nog in bouwjaar 1979. Deze had een vrij laag kookpunt, dus in combinatie met luchtvochtigheid gaf deze snel inwendige roestvorming en fading als gevolg. Kookpunt bij nieuwe remolie 205°C en bij >2 jaar oude remvloeistof 140°C. Dit altijd gerekend bij 3,5% vochtigheid in de olie vermengd.
Maar zoals alles, ontstond hieruit een betere remvloeistof met een hoger kookpunt namelijk DOT 4. Dit is de remvloeistof die we eigenlijk allemaal heden ten dage gebruiken. Kookpunt bij nieuwe remolie 230°C en bij >2 jaar oude remvloeistof 155°C.
DOT 3 mag bijgevuld worden door DOT 4, omgekeerd beter niet. De kostprijs van deze olie bedraagt tussen de 10 à 16 € per liter, afhankelijk van fabrikantmerk en de hoeveelheid die je koopt. 0,5L of 1 L of 5 L. Gebruik je remolie niet vaak, koop dan een kleine verpakking, want eenmaal geopend begint ook het hygroscopisch effect zich meester te maken van je flesje. Verschillende nieuwe auto’s worden tegenwoordig, af fabriek nog steeds gevuld met DOT4.
Uit de racerij ontstaan en tegenwoordig vooral toegepast op de meer “snellere” auto’s die je kan kopen bestaat nu ook DOT 5.1 Belangrijk : let op de .1 !!
Kookpunt bij nieuwe remolie 270°C en bij >2 jaar oude remvloeistof 190°C. Dit type , de DOT 5.1 ( Nogmaals, let op de .1 !! ) is eigenlijk totaal zinloos en niet van toepassing in onze oldtimer. Eerlijkheidshalve dien ik te vermelden dat deze olie een kookpunt heeft van 270°C nieuw en 190°C bij oude. De samenstelling van deze olie is echter totaal ongeschikt voor onze auto’s, is voornamelijk ook ontwikkeld om in een ABS unit betere prestaties te leveren, omwille van de vele additieven en de nagenoeg volledige synthetische samenstelling. Bovendien is deze olie duur.
Alle bovenvermelde remvloeistof types blijven de 3 belangrijke nadelen hebben nl :
*Hun kookpunt die beïnvloed wordt door de luchtvochtigheid in verhouding tot de leeftijd. Door het hygroscopisch effect.
*De opgenomen vochtigheid zorgt voor schade en vastzittende remonderdelen.
*Iedere 2 jaar verversen, niet langer, ook bij weinig gebruik van de auto.
*Zorgt voor roestvorming in alle remonderdelen
*Fading kan ontstaan door het lagere kookpunt.
Is er dan een ultieme oplossing ?
Ja, de DOT 5.
Deze olie is op silicone basis. Maar toch full synthetisch maar heeft een superieure smerende eigenschap, en geeft geen enkele chemische reactie op rubbers, van eender welke leeftijd, wat van geen enkele andere hierboven vermelde remvloeistof kan gezegd worden. Dus hierdoor verminderd de klassieke natuurlijke slijtage.
Geschiedenis ervan:
Deze olie DOT 5.0 is ontwikkeld destijds in opdracht van het Amerikaans leger om bruikbaar te zijn in alle omgevingstoestanden zonder enig onderhoud of degradatie te genereren.
Het moest perfect combineerbaar zijn in DOT 3 en DOT 4 zonder enige aanpassingen hieraan.
Verdere positieve eigenschappen :
*Totaal schadeloos voor verfdelen
*Heeft geen enkele corrosieve eigenschap waardoor geen inwendige roestvorming kan ontstaan.
*Is totaal ontbrandbaar
*Biologisch afbreekbaar.
Is er dan geen enkel nadeel ?
Helaas wel.
De kostprijs van deze olie bedraagt ongeveer € 69 per liter, zie onze site . Niet goedkoop dus, maar als je rekent wat 1x een schade of vervangen van een rem of speronderdeel kost, is dit een verwaarloosbare kost.
De olie is helaas toch onder enige vorm licht hygroscopisch maar neemt dit niet op in de remolie zelf , maar creëert op meestal maar 1 plaats in het remcircuit een waterballetje. Wel na verloop van vele jaren! Persoonlijk heb ik dit al gezien in een van mijn G klasses in de achterste rempomp.
Bij de eerste omschakeling van DOT 4 naar DOT 5 is er enig demonteerwerk vereist. Geen onkosten zijn nodig, enkel werk.Na de ombouw, is na een 50 km nogmaals een kleinere spoeling noodzakelijk.
Daarna is iedere 7 jaar een spoeling geven is toch aan de orde. Geen zin om dit te doen? Geen grote ramp, maar ergens in een rem cilinder zal er dan wel een waterbelletje beginnen te ontstaan. Toch beter dan overal corrosie te genereren.
Hoe je auto omschakelen naar deze remolie:
Zorg eerst en vooral dat je remsysteem perfect in orde is, anders is het gebruik van deze olie totaal zinloos. Deze olie geneest geen rem of speronderdelen natuurlijk, enkel houd ze de rem of speronderdelen in beter conditie!
Misschien ook een goed moment om de remflexibels eens te bekijken en eventueel te vervangen. Deze flexibels kunnen van buitenaf scheuren vertonen maar ook binnenin verstoppen waardoor je ook “blijven hangende” remmen kan hebben. Deze vaak vergeten onderdelen tijdig vervangen misschien beter nu tijdens de omschakeling ook al omwille van de lage kostprijs van een flexibel. Deze zijn ook te koop op onze site, en zijn echt wel goedkoop.
Spoel je remcircuit volledig met klassieke DOT4 zodat je alle laatste druppels corrosie en verontreiniging hebt verwijderd. Zorg ook dat her rem reservoir netjes is en vrij is van alle aanslag aan de binnenkant. Gebruik hiervoor eventueel een net doekje ( evt. gedrenkt in Methanol ) om het potje aan de binnenkant te reinigen.
Zuig nu alle DOT 4 remolie overal uit
Koppel nu alle remleidingen los van de rem cilinders en blaas de leidingen door met perslucht.
Uiteraard moet je perslucht vochtvrij zijn , dus geen water bevatten, dus een ont vochtiger gebruiken is wel beter.
Dus met de perslucht reinig je de leidingen en verdwijnt de meeste van de DOT4 remolie en nog eventuele verontreinigingen.
Open van iedere rem pomp de ontluchter en blaas met perslucht hierin, waardoor resterende remolie in de rem pomp zat eruit gaan.
Masseer dan nog eens iedere rem pomp, om zeker te zijn dat deze nog steeds in perfecte staat is.
Indien mogelijk, als je ook de leiding/leidingen van de hoofdrempomp kan losmaken, vul dan een beetje DOT 5 in het reservoir en bedien het rempedaal tot er zuivere DOT 5 uitkomt.
Sluit nu alle leidingen terug aan, en sluit ook alle ontluchters terug dicht.
Begin met ontluchten zoals altijd, rechts achteraan De langste leiding doe je dus zo eerst.
Gaat dit niet eenvoudig? Met een eenvoudig trucje kan je dat oplossen:
Je zet 1 ontluchter open, verbonden met een slangetje naar een potje/flesje. Blaas dan met een persluchtdruk van 2 à max 3 bar op het gaatje van de afsluitdop van het remoliereservoir of het sperolie potje. Zo plaats je een lichte druk op de rem/sperolie en perst ze zichzelf door de leidingen naar de open ontluchter. Eventueel combineren met het rempedaal rustig in en uit te bedienen. Handig he. Uiteraard dient de gebruikte perslucht zo veel mogelijk vochtvrij te zijn!
De remkracht blijft identiek zoals voorheen. Dus daarin merk je geen beterschap, immers is enkel de vloeistof gewijzigd, wat geen betekenisvolle invloed heeft op de remafstand.
Persoonlijk ververs ik dan na de “ombouw” iedere 7 jaar wat zeker voldoende is.
De olie is natuurlijk op onze site te koop, aan een zeer gunstige prijs; ( gele verpakking op de foto); zie Webshop=> remmen
Onthoud :
Goedkoop is duurkoop achteraf !
Gierigheid bedriegt de wijsheid!
En als uw remmen falen; mag u al het geld van de wereld hebben; het kan uw laatste dag zijn!
En, wij als G rijders, kunnen deze vrij lage kostprijs, er echt vanaf toch? Immers is dit een meerwaarde, zowel in waarde van de auto als in veiligheid en lange termijnrendement.
Onze G klasse is dit waard!
Bestel nu !!! Alles staat op de site. klik : Webshop=> remmen
Dit product is momenteel niet in voorraad. Contacteer ons voor meer informatie of probeer het later opnieuw.