OM 606 Turbo

Deze tekst is een vervolg op de tekst OM617

Wil u veel pk’s ? gebruik dan de OM 606 turbo motor

Deze motoren leveren standaard 177 Pk , tunen vlot naar 250Pk en zelfs 650 Pk is mogelijk. Ook hun brandstofverbruik is redelijk gunstig met een min van 13L / 100Km. Getunde versies hebben vlot 20L/100km nodig, incl de zwarte uitlaatgasrook!

Best is voordat je eraan begint om de cilinderkoppakking te vervangen door een stalen versie, en in de rechtse kant van het waterpomphuis een gat te boren en te verbinden met een wateraflaat bout ook rechts achteraan de motorblok; dit geeft een betere koeling. Een cilinderkop revisie is ook aan te raden, een nieuwe thermostaat, en beide krukas dichtingen. 

Enige technische uitleg :

Weet dat je voor de inbouw in een G klasse een andere carter pan nodig hebt. Deze zijn in namaak te koop vanaf € 1100. Ook dien je de oliepomp aan te passen!!!!

*)Doe je altijd maar gewoon weggebruik, zonder te springen over vluchtheuvels, is een standaard motorcarter voldoende als je de auto een veerlift kit monteer die de auto 4 cm verhoogt. Maar dan enkel voor 100% weggebruik. Deze verhogingsveren zijn hier op mijn site te koop. Ze zijn blauw kleurig en liften voldoende voor deze toepassing. 

*)Verder heeft u een mechanische pomp nodig, want deze motoren hebben standaard een niet bruikbare elektronische pomp. Reken voor een occasie pomp en herafstellen op € 1500.

*)De turbo op deze motoren is ook  niet bruikbaar. Deze werkt elektronisch gestuurd en de wast gate werkt omgekeerd . Dus een andere turbo met leidingen € 650 ? Vaak wordt ook de uitlaatcollector veranderd, vlotjes € 500.

*)2 motorsteunen € 850 origineel MB. ( Deze zijn wel in namaak te krijgen)

*)Gasbediening, oliecontact wateraansluitingen en u moet hiervoor een W463 radiator hebben, anders heeft de motor te weinig koeling € 850 .

*)De intercooler en de leidingen voor te passen in een G kosten vlot € 1000.

*)Verder dient u nog een koppeling van een 270CDI en de versnellingsbak te hebben . € 900?  Nog beter is een BMW type ZF 5 of ZF 6, met een aanpassing set komt dit neer op een € 1800 Ook de versnellingspook dient u om te bouwen.

Maar : 

****Een handgeschakelde versnellingsbak kan maximaal 300 pk aan. Meestal wordt een 6-versnellingsbak van een BMW gebruikt, samen met een dure ombouwkit en een versterkte koppeling. +- euro 4500. Het risico op breuk bij 300pk is 40%.

****Mercedes heeft nog nooit een auto met meer dan 300 pk gemaakt met een handgeschakelde versnellingsbak. Dat is geen toeval. Ze weten dat dit niet bedrijfszeker kan werken; ook niet met een versterkte koppeling etc; want een koppeling begint te slippen bij zoveel PK's.

****Daarom moet het automatische versnellingsbak  gebruikt worden. Samen met een convertie kit en een stand-alone controller voor het aansturen van een elektronische versnellingsbak ; en controller. Een stand-alone controller kost € 1100.  En dan nog  versnellingsbak uit een 55 SL AMG gebruiken. Hopelijk heeft deze dan geen revisie nodig ....

****Bij +- 500 PK's dienen de zuigers te worden afgedraaid te worden, andere drijfstangen etc... .

*)Dan nog een andere, kortere cardan € 650 

 

Toch is deze ombouw een aanrader indien u voor PK en snelheid wil gaan. Helaas is deze ombouw bij een W460 en W461 veel werk en vooral, nogal duidelijk zichtbaar op de technische keuring. Houd er rekening mee dat deze motoren een hoog koppel hebben, waardoor schade of breuk aan uw aandrijflijn mogelijk is , afhankelijk van uw rijstijl.

 

Ik lever hiervoor eigenlijk weinig onderdelen.  Een dieselpomp voor de ombouw kan ik vaak wel leveren. De prijs varieërt tussen de € 250   tot € 350

 

Terug naar overzicht

Dit product is momenteel niet in voorraad. Contacteer ons voor meer informatie of probeer het later opnieuw.

U bent op zoek naar een specifiek onderdeel of een bepaald model?

Laat het ons weten en wij proberen het te vinden!

Contact opnemen