Wat waar en wanneer onderhoud?

Welke oliën en waar en wanneer :

Alles hieronder is beschreven volgens mijn eigen ervaringen. Ik neem in onder geen enkele voorwaarde hiervoor enige verantwoordelijkheid.

 

Iedereen zegt dat de motoren en auto’s 1 miljoen km meegaan. Jaja… bij goed onderhoud, dan ja! En bij een rijstijl waarbij in koude toestand rustig gereden wordt. En waarbij je op de snelweg de motor max 3500 tr/min laat draaien , dan ja.

Een G klasse kan vlot 3500 Kg trekgewicht aan. ( Kijk op je boordocumenten als je dat wettelijk mag trekken) . Weet wel dat dit de levensduur verminderd. Sommige G’s werden uitgerust met luchtremmen en trokken tot 5500 Kg . Bij de nederlandse KLM werden 290 GD’s gebruikt om grote boeiing 747 etc te verplaatsen. ( deze wegen 183.500 Kg) Kracht genoeg dus !

 

Voor de 240D en 300 GD W460 /W461

 

Motor : gewone minerale olie ( geen semi of full !!!)  15W 40.  In de 300 GD gaat 7,0 ltr +0,2 bij oliefilter vervangen.

 

Versnellingsbak 4 versnellingen : 1,7 L ATF dextron II / B  ( dit is een rode olie )

Versnellingsbak 5 versnellingen : Mercedes schrijft   ATF dextron II voor.  Ik raad dit af. Vul met  gewone minerale olie ( geen semi of full !!!)  15W 40. De versnellingsbak zal minder lawaai maken en vlotter schakelen bij warme toestand.

 

Automatische versnellingen: 7,0L ATF dextron II / B  ( dit is een rode olie ) . Altijd filter en dichting carterpan mee vervangen. Carterpan aanspannen met max 20Nm !!

 

Servo stuurhuis /servo pomp:  1 L ATF dextron II / B  ( dit is een rode olie ). Vervang ook de filter die in de servo pomp zit.  Bestelnrs : Hengst E26H. of  Mann filter H85 of MB 0004662104 . Vaak is dit nog nooit gedaan, en vooral weinig techniekers weten dat er daar een filter zit!

 

Remolie: bij gebruik DOT 4 :maximaal 2 jaar, liever ieder jaar, ongeacht de km’ers! Spoelen met vaccumeertoestel tot er overal mooie olie uitkomt, te beginnen met La, daarna Ra, dan Rv en eindigen met Lv

Gebruik je full synt DOT 5.1: eerste maal alle leidingen doorblazen met perslucht , vervang alle flexibels, en daarna zeer uitgebreid spoelen, daarna na 1 jaar gebruik alles even kort herontluchten tot je overal mooie verse olie hebt. Daarna om de 7 jaar even alles herontluchten . Ik rijd al > 17 jaar met die DOT 5.1 olie in verschillende van mijn auto’s, dit is echt superieur !!!

 

Hetzelfde voor koppelingsolie, en de sperolieën : zelfde opmerking als bij de remolie en vooral max 2 jaar wachten voor te verversen. Doe je dit consequent, heb je bijna nooit geen kosten of herstellingen aan deze onderdelen! Ooit vertelde mij een oude chef werkplaats van een MB dealer dat hij eigenlijk nooit  geen koppelingsinrichting heeft moeten vervangen, indien het voertuig altijd bij hun tijdig op onderhoud is geweest. Klinkt eigenlijk logisch, wat kan er eigenlijk verslijten aan een koppelingsinrichting ???

 

Gebruik je een hogedrukreiniger om de motor af te spuiten? Dek alle reservoirs van deze olieën af voor je begint! Want : Remvloeistof (behalve DOT 5.0 etc ) is hygroscopich dat wil zeggen dat het water opneemt uit de lucht. Hierdoor verlaagt het kookpunt van de vloeistof en neemt het waterdeeltjes mee in de onderdelen die dus roest en schade aan de inwendige delen veroorzaakt, met faling tot gevolg!

 

Merk je voor je begint met verversen dat de olie zwartkleurig is, wil dit vaak zeggen dat het inwendige van de flexibels aan het oplossen is. Eigenlijk vrij normaal. Meestal na 15 jaar begint dit proces op te treden. Na 20 jaar ontstaan haarscheurtjes aan de buitenkant. Vooraleer je alle DOT 4 of DOT 5.0 olieën vervangt, denk hieraan. Zeker indien je omschakeld naar DOT 5.0 vervang alle flexibels en blaas alle metalen leidingen door met perslucht!

 

Alle flexibels, zowel rem als sperflexibels zijn op onze website hier te koop aan zeer lage betaalbare prijzen. U leven kan afhangen van uw reminrichting, dus gaat u hierop besparen ????

Dot 5.0 is te koop op deze website.

 

 

Vooras: 1,6 L 80W90 minerale olie. Bij voorkeur olie verwijderen in warme toestand. Eerst even spoelen met de vuldop onderaan open tot er verse olie uitkomt.

Achteras: 1,6 L 80W90 minerale olie. Bij voorkeur olie verwijderen in warme toestand.Eerst even spoelen met de vuldop onderaan open tot er verse olie uitkomt.

 

Tussenbak: 2,25L 75W90 minerale olie. Zelfde opmerking als bij de assen. Ervaring leert dat je deze tussenbak niet correct kan vullen. Je denkt dat hij vol is, want de olie loopt over en toch… is dat niet juist.  Vul deze tussenbak en controleer na 200 km rijden in koude toestand opnieuw.  Meestal kan je dan nog eens 0,3 L bijvullen. Pas dan is de tussenbak correct gevuld van olie.

 

Smeren van de cardans: Indien met kegelsmeernippels : Nagenoeg ieder vet voldoet. Vb een lithium multipurpose grease etc. Ikzelf gebruik multipurpose grease Nr 3. Dit is blauwkleurig vet die zeer waterafstotend is.

Indien met kogelsmeernippels: gebruik ik sae 120 olie in mijn drukpompje.

 

En nu hetgene die altijd vergeten wordt bij een G klasse.

De voorwielaandrijving gebeurt met homokineten in een bol. Verwijder het linkse voorwiel, en halverwege, aan de zijkant van de bol, in de richting van de zitplaatsen ( firewall dus) bevind zich een grote inbus inwendige boutkop. ( vanaf bj 1990 is dit een uitwendige zeskant) Draai deze uit.  Draai het stuur helemaal naar links. Nu komt er een opening tevoorschijn. Deze opening moet halfvol staan met vet.

 

Vaak staat er zelfs niets meer in . Dit zorgt nochtans voor het smeren van de lagers en de afdichting en smering van die halve buitenbol. Het gaat niet eenvoudig om te vullen , maar met een vetpomp en geduld lukt dit wel. Bij lege toestand gaat er 0,5 Kg vet erin! Hetzelfde vet als ik beschreven hebt bij kegelsmeernippels op de cardans.

 

Aan de voorzijde van de remschijf, tussen de wielboutgaten zit een metalen deksel van ong 7 cm diameter. Maak dit los (achteraan met een schroevendraaier ) . Verwijder oud / hard geworden vet. Vul dit voor 85% met vet. Ook wat vet duwen tussen de lagers die nu zichtbaar zijn. Draai de remschijf rond zodat je het vet ziet verdwijnen in de lagers en vul opnieuw bij.  Monteer daarna terug het met vet gevulde deksel, en doe hetzelfde aan de rechtse wielzijde.

 

Vooral  het vet in de bol bij ieder onderhoud controleren en indien nodig bijvullen. Vergeet dit echt niet! Merk je dat er na het rijden wat vet aan de buitenkant van de bol hangt, is dit eigenlijk geen ramp. Dit wijst erop dat de hardrubber dichting niet meer perfect afsluit. Maar ik zou deze niet vervangen. Het zorgt voor een extra waterafdichting en smering van de buitenste bol. Je moet enkel bij ieder onderhoud het vet bijvullen. Vet is ook  niet duur, het is zelfs goedkoper dan de meeste oliën.

Uit mijn persoolijke ervaring en gespreken met techniekers is gebleken dat zelfs officiële MB en Puch dealers en werkplaasten van het leger dit niet weten of bewust niet aanvullen omdat dit een smerig werkje is. Jammer!

 

Bij montage van de wielen, gebruik een weinig kopervet aan de wielbouten. Aanspannen met de momentsleutel op 130 NM. Bij alu velgen : zie voorschriften van de velgenfabrikant; dit is meestal 110Nm

 

 

Wanneer vervangen?

 

De dieselmotor in een G klasse draait veel meer toeren dan diezelfde motor in een personenwagen. Bovendien rijden we meestal “volgas” met die motoren.

 

Motorolie : iedere 5000 Km

Oliefilter : iedere 15 000Km of bij verandering van merk / type olie.

Versnellingsbak : 4 vit iedere 25000 km

: 5 vit ; iedere 10 000 km; deze versnellingsbakken zijn zeer breukgevoelig en zeer duur in onderdelen om te laten herstellen. Bespaar dus niet op onderhoud bij deze versnellingsbakken !!!

                        Automatische versnellingsbak : iedere 50 000km

Servo stuurhuis: filter en olie: bij aankoop van de auto en daarna om de 50 000km incl filter!

Vooras en achteras: de ervaring leert dat de voorasolie meer slijtagegevoelig is dan de achteras. Immers bij het nemen van iedere bocht draait het differentieel binnenin zeer veel. Controleer bij iedere onderhoudsbeurt en indien de olie koffiekleur krijgt, direct vervangen.

Anders iedere 15 000 km.

Tussenbak : tussen de 15 000 en 25 000 km.

Koppeling, sperolie en remolie ; Max iedere 2 jaar eer je deze olie vervangt , beter nog ieder jaar. Bij gebruik van DOT 5.1 : zie uitleg hierboven. (iedere 7 jaar) .

Cardans : iedere 5000Km en telkens na offroad rijden in de modder.

Vooras bollen ; controleer / vul bij iedere 5000KM .

Smeren van de deurscharnieren en alle sloten: Bij mijn MB garage gebruiken ze  Tunap 101 micro logic.  Dit is een vloeibaar synthetisch vet die direct na het aanbrengen lichtjes dik wordt. Een aanrader !!

Smeer hier ook alle gasbedieningsstangen mee!!!

Kleppen regelen: iedere 15 000km. Zeer belangrijk, dit zorgt voor zeer grote  mate een grotere vermogenwinst en een rustiger draaien!

Injectoren: Vervang de injectoren ( en de vuurplaatjes eronder ) Bij aankoop van de auto en iedere 75 000 Km. Dit zorgt voor  een lager verbruik ( soms tot 1.5 l minder per 100 Km ) en in zeer grote  mate een grotere vermogenwinst en een rustiger draaien!

Luchtfilter; ieder 5000Km uitblazen en /of telkens na ieder (stofferig ) offroad gebruik.

Daarna vervangen tss de 15 000 en 25 000 km afhankelijk van de verontreiniging.

Dieselfilter : iedere 15 000 km

Pre dieselfilter: iedere 15 000 km of bij de doorzichtige versies ; afhankelijk van de verontreiniging.

Blazen banden, incl reservewiel: iedere 5000 km of bij aanvang van een grote rit.

Vervanging koelvloeistof : iedere 5 jaar.

Uitblazen voorenste remmen : iedere onderhoudsbeurt

Achterste remmen : iedere 15 000 km of vroeger. De remschoenen regelen zichzelf bij. Bij een goede werking van dit stelsysteem is dit dus onderhoudsvrij, behalve het stof eens uitblazen. Leuk detail: de acherste remmen regelen hun slijtage bij als je kort remt bij het achteruitrijden (!!!) .

 

 

Swiss 230 GE Puch:

Alles nagenoeg identiek zoals hierboven beschreven.

Behalve de motorolie is een semi synthetische 10W40.

Opgelet dit telt niet voor een gewone 230GE ! Daar dien je een gewone minerale 15W40 te gebruiken !

Verder:

Filter in de servo pomp is niet aanwezig.

De benzine filter zit rechts achteraan. Vervang deze bij aankoop van de auto en iedere 25000km. Deze filter wordt zeer vaak vergeten en is nochtans zeer belangrijk.

Bougies, kabels delcokap EN rotor : iedere 25000km vervangen.

Iedere 10 000 km : verwijder de rotor en laat in het midden van de as 1 a 2 druppels motorolie vallen. Dit smeert de inwendige vlieggewichten en zorgt zo dat je geen slijtage krijgt op uw stroomverdeler.

Filter koelvloeistof: iedere 25 000 km. Vervanging koelvloeistof zie hierboven.

De zwitsere puch heeft een OM 102 motor met dubbele ketting en hydraulische klepstoters. Kleppen regelen kan dus niet en is niet nodig dus. Een gewone 230 GE heeft een enkele ketting en daar dienen de kleppen geregeld te worden. Bij rijden op LPG iedere 5000 Km regelen! Bij benzine 15 000km.

 

G 350 turbo ( 1991 1996)

 

Semi synt 10 w40  olie verversen  7L  + 1.5 oliefilter iedere 7000km

Bij het trekken van aanhangwagens max 25 000 km en alles verversen

Vooras 1.4 Ltr 80w90 GL5 ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen !!

Bij het trekken van aanhangwagens max 20 000 km en alles verversen

 

Achteras 1.8 Ltr 80w90 GL5 ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen !!

Bij het trekken van aanhangwagens max 20 000 km en alles verversen

 

Tussenbak 80 w 90 GL4  2.8L  ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen !!

Bij het trekken van aanhangwagens max 20 000 km en alles verversen

 

 

Auto boite atf dextron 2

Bij revisie van de versnellingsbak 7.3 L , bij verversing met filter 6.2 max 50 000 km. Bij intensief zwaar aanhangwagengebruik 35 000 km

 

Servo stuur ATF dextron 2

 

G 300 (1990 1994)

Semi synt 10 w40  olie verversen  7L  + 1.5 oliefilter iedere 7000km

Vooras en achteras 1.8 Ltr 80w90 GL5 ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen !!

 

Vooras 1.4 Ltr 80w90 GL5 ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen !!

Achteras 1.8 Ltr 80w90 GL5 ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen !!

Auto boite atf dextron 2D = IID Bij revisie van de versnellingsbak 7.3 L , bij verversing met filter 6.2

max 50 000 km. Bij intensief zwaar aanhangwagengebruik 35 000 km

Handgeschakelde 5 versnellingsbak 1.5 L tot versnellingsbak code 7 340 240 atf dextron  IID ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen

Bij intensief zwaar aanhangwagengebruik max 20 000 km

 

 

1.5 L vanaf  versnellingsbak code 7 340 24 : gebruik monograde 75W GL4 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen

Bij intensief zwaar aanhangwagengebruik max 20 000 km

 

 

G300 turbo ( 1996 tot 2001)

 

Semi synt 10 w40  olie verversen  7L  + 0.5 oliefilter iedere 10000km

Achteras 1.8 Ltr 80w90 GL5 ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen !!

Bij het trekken van aanhangwagens max 20 000 km en alles verversen

Vooras 1.4 Ltr 80w90 GL5 ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen !!

Bij het trekken van aanhangwagens max 20 000 km en alles verversen

Tussenbak 80 w 90 GL4  2.8L  ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen !!

Bij het trekken van aanhangwagens max 20 000 km en alles verversen

Auto boite atf dextron 2D = IID  bij verversing met filter 8L

max 50 000 km. Bij intensief zwaar aanhangwagengebruik 35 000 km

Controleer op lekkage aan de aansluitfische. Vervang de fische indien er lekkage is !! Zeer belangrijk bij dit type versnellingsbak !

Servo stuur atf dextron 2D = IID 

 

G400 ( 2000 2006)

 

Full synt 5 w 30  9L   10000 a 15 000 km

Achteras 1.8 Ltr 80w90 GL5 ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen !!

Bij het trekken van aanhangwagens max 20 000 km en alles verversen

Vooras 1.4 Ltr 80w90 GL5 ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen !!

Bij het trekken van aanhangwagens max 20 000 km en alles verversen

Tussenbak 75 w 90 GL4  2.8L  ververs 25000 tot max 40000 eerst oude olie wegspoelen !!

Auto boite atf dextron 2D = IID  bij verversing met filter 8L

max 50 000 km. Bij intensief zwaar aanhangwagengebruik 35 000 km

servo stuur atf dextron 2D = IID 

Olie info
Terug naar overzicht

Dit product is momenteel niet in voorraad. Contacteer ons voor meer informatie of probeer het later opnieuw.

U bent op zoek naar een specifiek onderdeel of een bepaald model?

Laat het ons weten en wij proberen het te vinden!

Contact opnemen